Знаете ли, че първите трамваи и релси на София са доставени от Белгия? Пътуването на тези машини започва през далечната 1900 г., когато княжество България получава 25 двуосни мотриси и 10 ремаркета, съставени от различни части и технологии, произведени в няколко белгийски фабрики. Макар че някои от тях са били нови, други са ремонтирани или вече използвани по улиците на Брюксел.
На 1 януари 1901 г. София става седмият град в Европа с функционираща трамвайна мрежа, изпреварвайки дори Лондон. Това е заслуга на „Френско-белгийското дружество за трамваите на София“, което извършва доставката.
Неяснотите около производството
Историята на тези трамваи обаче остава загадъчна. Предполага се, че мотрисите са сглобени в различни фабрики, като например „Електрическа работилница на Шарлероа“ (АСЕС), която през същия период произвежда трамваи за Лиеж и други белгийски градове. Доказателство за тази хипотеза е скица на дружеството „Работилница Жермен“ от Шарлероа, описваща „Трамвай от София – Покрито електрическо ремарке“.
Белгийските банки и икономика
Особеностите на белгийската икономика през този период също допринасят за неяснотите около производството. Много предприятия са били собственост на банки, които пренасочвали капиталите си към нови пазарни ниши. Това е създало условия за сложни вериги на производство и доставки.
Белгийско наследство без физически следи
За съжаление, нито един от тези първи трамваи не е запазен до днес, за да разкрие тайните на своя произход. Макар историята им да е обгърната в неизвестност, тяхното значение за развитието на градския транспорт в София остава безспорно. Те поставят началото на един вековен разказ за трамваите в българската столица.
Facebook Comments