Пловдивчанинът и депутат от ПП-ДБ Манол Пейков е бил три седмица извън България. Оставил си е личната кола на летище „София“. Обичайно за седмица престой се плаща около 110 лева, а след се начислява такса по 8 лева за всеки допълнителен ден, или общо за 21 дни – 220 лева.
Да, обаче изненадата настъпва, когато машината му иска не тези 220 лева, а цели 1380 лева, колкото една кола на старо.
Ето историята на Пейков:
„Първото, което ми минава през ума е, че е станала грешка. Набирам надлежно посочения върху машината за плащане телефон.
Вдига ми любезен мъжки глас. Обяснявам ситуацията.
– А-а, явно сте спрели на паркинг P5? – възкликва човекът. – Там цените са… различни.
Внезапно се сещам, че на идване към летището подземният паркинг беше препълнен (така поне си помислих, понеже входът беше преграден) и аз спрях на външния паркинг в съседство.
– Как така различни? – недоумявам.
– Ами-и… стопанинът на паркинга е решил да го дава под наем почасово, а не дългосрочно.
В продължение на няколко мига главата ми е съвършено празна. После ми идват наум няколко различни фрази – но нито една от тях не е подходяща за разговор по телефона с непознат човек.
– А… кой е стопанинът? – окопитвам се най-накрая.
– Соф кънект – отвръща акуратно човекът отсреща.
– Добре, но… откога е така? И как точно се очаква да се информират хората?…
– От 1-ви декември. Пише го на сайта. И има табели навсякъде.
(Едва после си давам сметка, че новите „цени“ – слагам ги в кавички, защото убедено смятам, че тук не става въпрос за търговска операция, а за пладнешки грабеж – са залепени отстрани на машината за плащане. Има ги, разбира се, и на входа на паркинга – като междувременно „стопанинът“ дори не е намерил време да махне старите, ами ги е „задраскал“ с първия подръчен материал, който му е попаднал – в случая: няколко парчета тиксо.)
– А какво се случва с подземния паркинг? – сещам се да попитам.
– Той не работи в момента. Ще го ремонтират поне година време.
Не ми идва на ума какво повече да питам. Много ми се иска да изпсувам, но не виждам смисъл да насочвам агресията си към човек, който (очевидно) не носи вина за случващото се.
„След като затварям слушалката се позамислям – и ми хрумват няколко неща.
Първо: „Соф кънект“ не са просто някаква фирма, на която са дали паркинга за стопанисване, ами – както става ясно от десетки надписи наоколо – са хората, които стопанисват ц я л о т о летище.
Второ – появата на „новия“ паркинг (известен още като Р5) с ч о в е к о я д н и т е цени очевидно съвпада по време със затварянето на подземния такъв (единственият наличен до съвсем скоро паркинг на Терминал 2) за ремонт.
Трето: предвид факта, че 9 от всеки 10 човека бързат, когато идват на летището – със сигурност не съм единственият, попаднал в подобна ситуация. Входът на л ю д о е д с к и я паркинг е буквално на 10 метра от запречения вход на титулярния паркинг.
Колцина според вас са спрели в снега и суграшицата, за да се запознаят със ситно надиплените числа с новите у н и щ о ж и т е л н и цени, преди да се шмугнат в открития паркинг, разположен на десет лакътя разстояние от закрития, на който са спирали десетки пъти през последните 15 години?…
В заключение – няколко (полуреторични) въпроса:
1. Нормално ли е (почтено ли е, справедливо ли е, човешко ли е, законосъобразно ли е) да шибнеш на неохраняем открит паркинг на летище с е д е м пъти по-висока цена от нормалната – без значение колко внимателно си го обявил на сайта си и на околните табели?
2. Нормално ли е (почтено ли е, справедливо ли е, човешко ли е, законосъобразно ли е) това да бъде направено не от някой случаен навлек, а от самия стопанин на цялото летище?
3. Нормално ли е (почтено ли е, справедливо ли е, човешко ли е, законосъобразно ли е) тази т.нар. „промяна“ в цените да се случи точно в момента, в който основния паркинг е затворен за ремонт?
4. Трябва ли всеки път като кацаш на родна земя (или малко преди да излетиш от нея – но не за да избягаш, а с ясното и категорично намерение да се върнеш отново) да си нащрек кой откъде ще ти го забие – и в коя част на тялото?…
Накрая – ето какво.
Лично за мен е ясно като бял ден, че тук става дума за злоупотреба с монополно положение. (Да бе, после разбрах, че имало някакви други паркинги на територията на летището, някъде на кънда в дивия – щото разни хора, дето вече се били ужилили, са ги проучили и ми казаха. Но това не променя същината на случилото се.)
Извън чисто законовата страна на нещата – става дума също така за пладнешко грабителство, за брутална липса на човечност и за отсъствие на какъвто и да е държавнически подход – щото това, хич да не е, е главното летище на България.
Затова: без значение колко време и средства ще ми струва, смятам да заведа съдебно дело срещу „Соф кънект“ и да ги съдя до дупка.
Също така смятам да пиша до Омбудсмана на републиката – както и до всяка Комисия за защита на… (попълнете липсващото), до която ме посъветва адвоката ми.
Последно: ако и вие сте били ужилени по подобен начин от „стопаните“ на паркинг Р3 на Летище София през последния месец и половина — моля, пишете ми.
Един колективен иск със сигурност би тежал повече – пък и би вдигнал повече шум. Което в случая е особено важно – за да предотвратим още жертви с безсилно стиснати зъби, скапано настроение, олекнал портфейл и поглед, пълен с омраза към целия свят.
Прочее, поздрави от родна земя, приятели!
Както казал глистът от прочутия виц – какво да се прави, сине… Родина“, завършва своя пространен пост в социалните мржи Пейков.
Facebook Comments