
MAGA политиката на Илон Мъск бързо се превръща в мега проблем за Tesla.
Новите регистрации на автомобили Tesla паднаха рязко в Европа миналия месец на фона на широко разпространени бойкоти срещу марката електромобили. Въпреки че в играта участват по-широки икономически сили , ролята на Мъск в администрацията на Тръмп и откритата му подкрепа за крайнодесни политици изглежда подхранват рязкото падане на неговата компания от милостта – и дават на конкурентните марки златна възможност.
Германските транспортни власти съобщиха , че новите регистрации на Tesla през януари са намалели с близо 60% на годишна база. Това е въпреки че секторът на акумулаторните електрически превозни средства в страната отбеляза общ ръст от 53,5% в продажбите миналия месец.
Драматичен спад в регистрациите беше отчетен и в Испания (75,4%), Франция (63,4%), Швеция (46%) и Холандия (42,5%). Спадът е свързан с поведението на изпълнителния директор на Tesla.
„Няма съмнение, че „факторът Мъск“ е повлиял на продажбите на Tesla по същия начин, както репутацията му повлия на Twitter, когато го купи и го ребрандира на X“, казва Андрю Фелоус, експерт по автомобилната индустрия в Star, фирма за пазарно разузнаване, пред TNW.
Мъск, вече разногласна фигура, се развихри в MAGA през последните месеци, като най-богатият човек в света – и социалната медийна платформа X, която притежава – бързо се превърнаха в рупор на консерватизма от ерата на Тръмп.
В Европа Мъск открито подкрепи германската популистка Алтернатива за Германия, като дори беше домакин на интервю за X, където той похвали лидера на партията Алис Вайдел. При встъпването в длъжност на Тръмп на 20 януари Мъск направи спорен жест с ръка, който мнозина разтълкуваха като поздрав в нацистки стил.
Действията на Мъск са или презрени, или смели, в зависимост от това кого питате. Но за онези, които осъждат действията му, Tesla – марка, която трудно може да се разграничи от нейния лидер – е очевидна цел.
Реакцията срещу Tesla
На 23 януари политически активисти излъчиха изображение на Мъск, който прави нацисткия поздрав заедно с думата „Heil“ върху гигафабриката на Tesla в Берлин.
След като Мъск се присъедини към митинг на AfD чрез видеообаждане в края на януари, министърът на туризма на Полша Славомир Нитрас призова за бойкот на марката електромобили. В началото на февруари шоурумът на Tesla в Холандия беше обезобразен със свастики и антифашистки лозунги.
Не е трудно да се твърди, че обществените настроения срещу Мъск се влошават. По-трудно е да се измери обаче дали действията на предприемача вреди на крайния резултат на Tesla.
Един от най-добрите начини да прецените това е да попитате собствениците на Tesla.
В Холандия всеки трети шофьор на Tesla иска да се отърве от колата си заради Мъск, според скорошно проучване . Един такъв човек е Тим Краайвангер, основателят на Tesla360.nl, холандски сайт, посветен изцяло на продуктите на Tesla. По ирония на съдбата Тим Краайвангер наскоро продаде своята Tesla и вместо това купи Polestar.
„Не желая да бъда свързван с идеологията [на Мъск]“, каза той пред Wired . „Докато Мъск може да се размине с [нацистки] поздрав в някои части на света, европейските пазари отхвърлят подобно поведение.“
Лудориите на Мъск може да са добра новина за други производители на електромобили, тъй като все повече хора като Тим Краайвангер скачат от кораба . „Това е фантастична възможност за конкурентни производители“, казва Фелоус.
Сред онези, които са готови да се възползват, е Polestar, шведската марка за електромобили. Главният изпълнителен директор на Polestar Майкъл Лошелер каза, че през последните месеци компанията е видяла скок в запитванията от недоволни собственици на Tesla – и той насърчава своите търговци да се насочат към тях.
„Много хора пишат, че не им харесва всичко това“, каза Лошелер пред Bloomberg News . „Важно е да слушате внимателно какво казват. И мога да ви кажа, че много хора имат много, много негативни настроения.
Някои шофьори, които все още не са готови да се разделят със своята Tesla, започнаха да залепват стикери на колите си, носещи съобщения като „Купих тази кола, преди Илон да полудее“. Дори някои от служителите на Tesla искат да се дистанцират от шефа си, според Washington Post .
Към днешна дата акциите на Tesla паднаха с 15% през последния месец.
„Tesla развива сериозен проблем с репутацията си“, казва Фелоус. Експертът от автомобилната индустрия смята, че Мъск и Тръмп споделят около 30% от вината за спада в продажбите на производителя на електромобили. Той приписва останалите 70% на „индустриални фактори“.
Играта на обвиняването
Model Y на Tesla беше най-продаваният автомобил в Европа през 2023 г. , но интензивната конкуренция постави под въпрос пазарния дял на марката. През 2024 г. продажбите на Tesla са намалели с 1,1%, което е първият спад от над 10 години. През септември китайският автомобилен производител BYD стана водеща световна марка за електромобили, благодарение на агресивната си ценова стратегия.
Докато Tesla направи скромни промени в гамата си през последните няколко години, конкурентни марки като VW, Renault и BMW пускат нови модели, понякога с по-ниски цени .
Tesla също беше подложена на много от същите предизвикателства като другите производители на електромобили – забавяне на търсенето, шокове във веригата на доставки и намалени субсидии за купувачи за първи път. Но компанията има и някои свои уникални проблеми.
„Tesla вече беше изправена пред няколко насрещни ветрове през 2025 г., преди изпълнителният директор Илон Мъск да се окаже в центъра на няколко противоречия с потенциал да повлияят на обема на продажбите и рентабилността на компанията“, казва Питър Макнали, старши анализатор в базираната в Лондон изследователска фирма Third Bridge, пред TNW.
Фирмата на Мъск също беше заета с актуализирането на своя модел Y, което според Макнали е допринесло за спада на продажбите, тъй като клиентите чакат най-новия модел, преди да надстроят. Обновеният Model Y ще бъде пуснат в продажба в САЩ следващия месец.
Лудориите на Мъск не можеха да дойдат в по-лош момент за Tesla, тъй като тя се бори с интензивна конкуренция, застаряваща гама модели и по-голям спад в търсенето на електрически превозни средства.
Репутацията на Tesla в Европа сега до голяма степен зависи от нейния изпълнителен директор – освен ако компанията не реши да го отстрани.
Facebook Comments